Google Website Translator Gadget

מופעל על ידי Blogger.

להוציא קיטור על steampunk

יום שבת, 12 במרץ 2011

דבר ראשון ברצוני להגיד תודה לכל הפידבקים החיוביים שאתם נותנים.
ולכל אנשי ה"לייק" המסתוריים שאני לא יכול לראות מי הם כי הם לא חברים שלי בפייסבוק, חפשו אותי-אני זונת חברים, אני מאשר את כולם:

היום אני אסיר את הלוט מעל נושא שנקרא Steampunk.

גרמניה, cologne, פסטיבל Amphie:
"עידן עידן תראה" אמרה האישה בעודי מתמכר לקצב של הלהקה על הבמה, "הוא לבוש בsteampunk"
"הוא מה?" מה המשוגעת רוצה ממני עכשיו?
"תראה!"


אוקיי... מה עושה את זה סטימפאנק? מה הוא שונה מכל שאר המוזרים שיש פה?

זה בעצם היה המפגש הראשון שלי עם המונח, ואני אחזור למענה על השאלה שלי יותר מאוחר.

אז מה זאת הקללה הזאת?
סטימפאנק הוא מונח שהתחיל בראש ובראשונה מספרות מד"ב, אחרת למה לעזאזל שזה יהיה קשור לבלוג הזה? זה תת-ז'אנר שהתחיל די מזמן אבל המונח עצמו נטבע ממש לא מזמן, בשנות השמונים בערך. הרעיון שעומד מאחורי הסטימפאנק הוא מציאות אלטרנטיבית ששואלת שאלה מאוד פשוטה-מה אם המצאות שאנחנו מכירים כיום (מחשבים, מטוסים...) או רואים אותם בעתיד (סייבורגים, אדם עם חלקי מכונה בתוכו, לדוגמא) היו מומצאות מוקדם מידי? נגיד, בתקופה הויקטוריאנית (שנות ה30 של המאה ה19 עד סופה)?
למה השם הזה דווקא? רעיון מאוד פשוט-אחת ההמצאות הכי גדולות בתקופה הנ"ל היה מנוע הקיטור, steam. למה פאנק? כי זה מגניב. טוב, לא באמת, אבל סטימפאנק הוא הרחבה של מונח הסייברפאנק שעליו אני ארחיב בפוסט עתידי אולי.

מי כותב סטימפאנק בכלל?
בגלל זה אמרתי שהז'אנר הספרותי עצמו עתיק יותר מהמונח.
מסביב לעולם ב80 יום? 20,000 מייל מתחת למים? מסע אל בטן האדמה?
אני בטוח שכולכם קראתם ו\או ראיתם סרט ו\או סתם שמעתם על לפחות אחד מהספרים האלו. כל אלו נכתבו ע"י ז'ול וורן (1828-1905). המשותף, כמובן, הוא שכולם מזכירים טכנולוגיה שאפילו לא הייתה בתכנון-בלונים מעופפים, ספינות אוויר, צוללות, מעבורות חלל וכו'. הספר שלו שמבטא בצורה הכי ברורה את רעיון הסטימפאנק הוא "בית הקיטור" שמספר על הצבא הבריטי שיוצא להגן על התושבים בהודו מפני מרד מקומי ומול הצבא הזה יש שיירה של קרונות שנמשכות ע"י פיל קיטור. אוה הדמיון, הדמיון....

מכונת הזמן? מלחמת העולמות? האנשים הראשונים על הירח?
אלו נכתבו ע"י גאון ספרותי אחר, ה"ג וולס (1866-1945), שגם הוא חשב על המצאות שלא נראו באופק בכלל, וחלקם אפילו לא באופק כיום. ההבדל הוא שוולס כתב אומנם בצורה יותר ביקורתית על החברה אבל הסבריו המדעיים היו יותר עמוקים. ב"האנשים הראשונים על הירח" יש הסבר מאוד מפורט על איך מירי של תותח על כדור הארץ צריך להשיג את המהירות הנכונה כדי להגיע כל הדרך לירח. נכון מצד אחד (מהירות בריחה. אני לא אלאה אתכם בנוסחאות), אבל הכיוון של ההסבר שלו היה שגוי. לא משנה! אני אשאר בעניין הסטימפאנק. 

הכרת המושג לעולם
השמות עצמם לא חשובים, אבל בסוף שנות השמונים יצאו שלושה סופרים עם הוצאות של הכיוון הזה של ספרים, ואחד מהם כתב לעיתון מדע בדיוני שפורסם באנגליה משהו בסגנון "טוב.. אנחנו צריכים לטבוע מונח שמאחד את כולם.. אה.. אה.. סטימפאנק!! כן!!"

ממש בקטנה על סייברפאנק
הסייברפאנק עתיק מהסטימפאנק בערך בעשור. אז באמת הפאנק היה בשיאו ולכן כל דבר שהכיל את המילה "פאנק" היה עתיד להיות מוצלח. הצד השני של המילה, סייבר, הוא קיצור של cybernetics. הז'אנר עוסק בעתיד הלא-רחוק, שבו הטכנולוגיה הקדימה את זמנה אבל לא בעידן הויקטוריאני אלא בסביבות סוף המאה העשרים. הספרים מתארים בעיקר עתיד דיסטופי שבו כל דבר שאמור להשתבש-משתבש מבחינה טכנולוגית וכולנו עסוקים רק בטכנולוגיה. דוגמא הכי פשוטה-בלייד ראנר ומאטריקס. גם סביב הסייברפאנק נוצרה תרבות שלמה, אבל כמו שאמרתי-זה לא העניין. 

סטימפאנק כתרבות
כמובן, תרבות לא יכולה להיות מוגדרת רק לפי סגנון ספרותי.
שישה גליונות בסוף שנות התשעים יצאו למגזין הזה שהציף את המונח לעולם. אני חושב שעטיפת הגיליון השלישי שלו מסביר את תופעת הסטימפאנק בצורה הכי טובה:

תופעת סרטי הסטימפאנק פחות נפוצה כשם, אבל אפשר לזהות מאפיינים רבים במגוון סרטים.
שניים מהסרטים הכי ידועים שמייצגים את הסטימפאנק בצורה הכי טובה הם wild wild west:

רואים שם את כל המאפיינים של הסטימפאנק-קיטור, קפיצים, מכונות מוזרות שהעיצוב שלהם נראה עתיק אבל הן מאוד מודרניות, קיברנטיקה בסיסית ועוד.
סרט נוסף הוא the league of extraordinary gentlemen:

כל המאפיינים נמצאים שם-צוללות, תתי מקלע, טנקים. סרט סטימפנאק זה לא, אבל אין דבר כזה, בשורה התחתונה.

הקונספט הכי בולט של הסטימפאנק הוא עיצוב, ולא מדובר רק על עיצוב אופנה.
עיצוב סטימפנאק הוא כזה שישלוט בו המתכת החשופה (לרוב-נחושת), העץ, גלגלי שיניים ומשאבות הידראוליות במקביל למאפיינים ויקטוריאנים כמו מחוכים, מטריות תחרה, ווסטים (כאמור, יותר בכיוון העיצוב אופנה) וכו'.
מחשב וזיכרון נייד בעיצוב סטימפאנק:



flying V, steampunk style:


וקצת מהאופנה שהתחילה את העניין בתחום, בהגזמה זאת או אחרת:

ונסיים בשני דברים משעשעים:
מה היה קורה אילו הדאלק היה קצת יותר סטימפאנק ממה שהוא כבר:

והקידום של האתר הכי טוב ברשת, thinkgeek, שיצא בחולצת סטימפאנק משעשעת:

ועד הפעם הבאה.......

3 תגובות:

Svety 13 במרץ 2011 בשעה 4:16  

אני. רוצה. את. הUSB. ההוא.

IdanP 13 במרץ 2011 בשעה 4:52  

את מבקשת, עידן מספק

http://www.etsy.com/listing/22709093/steampunk-jump-drive-with-copper-and?ref=sr_gallery_3&ga_search_query=usb&ga_search_type=tag_title&ga_page=&min=&max=&order=

Unknown 8 ביולי 2012 בשעה 2:31  

מה זה משאבות
הידראוליקה ? :0

סליחה, לא הצלחתי להבין.

הוסף רשומת תגובה