Google Website Translator Gadget

מופעל על ידי Blogger.

I Have The Power (of Metal)!!!

יום רביעי, 23 במרץ 2011

אל תפחדו, גיקים וקוראים יקרים, זה פוסט שעוסק במוזיקה אבל אני חושב שהיא תדבר אל רובכם.
(בקריאה חוזרת של הפוסט שכתבתי גיליתי שיש לי פיצול אישיות מסוים. אני מתנצל עליו מראש).

אז נכון, כנראה שרוב הקהל שלי כבר שמע חפירה זו או אחרת על power metal, אבל מידי פעם יש לי קוראים מגניבים שהם לא חברים שלי.
אני פופולרי! ווהו! עידן.. תרגע.. תנשום עמוק...

איפה הייתי? power metal!


what you talkin' about Willis- מה זה זה?!

מדובר על ז'אנר מוזיקלי, יוצא הheavy metal של סוף שנות השבעים ותחילת השמונים.
עידן יא מעאפן זה בלוג לגיקים לא למטאליסטים. אה, נכון, אבל מוזיקה שעוסקת בדרקונים, אבירים, מכשפים, קסמים בכלליות, פרוטגניסטים למיניהם ושאר עלילות שמסובכות כמעט כמו שר הטבעות--זה קשור לא?
וכשאני אומר עלילות, אני מתכוון עלילות. דיסקים שלמים טווים קורים סביב גיבור נורדי שיוצא להציל את ממלכתו מידי דרקון רשע, או קוסם רשע. דיסקים שמתארים סצנות שלמות מתוך שר הטבעות או רומח הדרקון.
תפסתי לכם את העין? מעולה. קבלו טעימה ראשונה מפוסט שלם שמוקדש לטהרת היוטיוב:


החלטתי לפתוח בשקט, עם שיר מדהים מאחת מהלהקות האהובות ביותר בז'אנר.
הלהקה היא rhapsody (כיום rhapsody of fire), בשיטוף עם כריסטופר לי, שמוכר אולי יותר כקוסם הרשע (בעצם לא רשע.. פשוט הבינו אותו לא נכון...) סאורון מטרילוגית סרטי שר הטבעות. רק מהשם של השיר אפשר להבין את הרעיון שעומד מאחורי פאוור מטאל.
Back to the origins- מאיפה הכל התחיל?

סוגייה כואבת מאוד בעולם המטאל היא מאיפה הכל התחיל. יש פה כמה גירסאות. גירסא אחת מדברת על להקת Iron Maiden (יש גבול. אני לא צריך לתת לינק לאתר של מיידן.) ששם התחיל כל הז'אנר של "אני שר למרות שאין לי באמת ביצים". גירסא שניה מדברת על להקת Pantera שלא עונה בשום צורה על ז'אנר הפאוור מטאל אבל היה להם אלבום בשנת 88 שנקרא power metal ואפילו אחד לפני זה ב83 שנקרא metal magic. אני מסכים שאולי השם של הז'אנר עלה אז, אבל פנטרה הם רחוקים מאוד מהז'אנר הזה.
בכל מקרה אין שום ויכוח על מי הייתה להקת הpower metal הראשונה. מי שהתחילה את כל הגל הזה הייתה ללא ספק הלהקה הגרמנית Helloween שבשנת 1987 את keeper of the seven keys (למקפידים-בשנת 85 הם הוציאו אלבום אבל הוא לא היהה פאוור). האלבום היה מופת לכל דבר ועניין, אלבום קונספט כולו שמתרכז סביב שומר שבעת המפתחות (עידן, אתה מתרגם נהדר!) והוא נתן את הטון לפריצת הפאוור מטאל לעולם.
טעימה קטנה מהאלווין, למרות שבגלל מעל 20 שנות פעילות אין שיר שממש יכול לייצג אותם:


אז נכון. הקשר בין השיר הזה לראשון רופף ביותר, הוא הרבה יותר כבד, לא ממש מדבר על קוסמים, אבל אל תשכחו-יש הבדל של כמעט 20 שנה בין שני השירים, וגם הPower metal נחלק בתוכו למספר ענפים.
טוב. אני רץ קדימה. לאט לאט.
swords up and salute! מה מאפיין את הpower metal?
לא, לא כל המטאל נשמע אותו דבר. לא כולם צורחים וצועקים עם הגיטרה שלהם. יש הבדלים.
בעוד ז'אנרים כמו death או black לוקחים את המטאל למקומות יותר אפלים אם אנשים שנשמעים לעיתים כאילו הקיאו את ארוחת הבוקר שלהם, הPower דומו ברוחו למקורות המטאל. כמו שהזכרתי בהתחלה-הוא נובע ישירות מהheavy metal של סוף שנות השמונים, מה שאומר בעצם סולואי גיטרה וירטואוזים, קצב מהיר, מלווה בדאבל בס (התוף הגדול הזה למטה? אז לוחצים עליו פעמיים במהירות כפולה!). מצד שני לעיתים קרובות ניתן לשמוע שירים מאוד איטיים, מלווים במקהלות גרגוריאניות, בהפקה עצומה, ממש כמו השיר הראשון שמופיע בפוסט הזה.
מבחינת שירה, השירה היא מלודית לחלוטין-קולות נקיים שנותנים לך הזדמנות להבין את הליריקה ולעשות sing along יחד עם הלהקה.
מבחינת ליריקה-יש פה שני אסכולות מרכזיות. יש את הפאוור מטאל היותר ג'נרי. מה זה אומר? כל מה שתארתי בהתחלה, סיפורי פנטזי וD&D למיניהם. האסכולה השניה עוסקת בפנטזיה בצורה עקיפה. המילים ביקורתיות (חברתית, פוליטית, רגשית וכו'), אבל התיאור הוא פנטזי לחלוטין-שטן שעולה להשתלט על העולם, מלך של שוטים, אהובה שהפכה להיות זונה (מי שיודע על מי אני מדבר, יודע, אנשי דיינה אוהרה).
עניינתי אתכם? אני מקווה. בואו נתחיל עם יותר קליפים מגניבים. אני מזהיר-רוב השירים למטה הם על ספידים ברמות כאלו או אחרות ורובם כלל לא דומים לשיר הראשון ששמתי. נסו לשמור על ראש פתוח, מי שלא מכיר.
We need blood! we need worship! דוגמאות להמונים!
אני אפתח במשהו שהולך אחורה בזמן, שוב לסוף שנות השמונים או תחילת התשעים, יחד עם helloween יצאה מגרמניה להקה בשם blind guardian להקה שהיא פאוור מטאל בכל מובן שהוא, עם דיסק שלהם שנקרא nightfall on middle earth ומספר לא מעט על מעליליהם של גיבורי שר הטבעות. תבלו:


אתם עוד איתי? נו ברור אתם מכורים כבר לשירים האלו.
להקה נוספת מאותו ז'אנר של פאוור מטאל מסורתי (ג'נרי) היא Avantasia (הלינק הוא לאתר של הסולן אבל נו... שיהיה). מדובר על.. הו.. כל כך הרבה יותר מלהקה. מדובר על פרויקט שהתחיל בחור גרמני (קקות נאצים טובים בזה!) בשם tobias sammet, הסולן של edguy (נגיע אליהם בהמשך), שאסף סביבו ממיטב זמרי ונגני הפאוור מטאל בעולם, וגם כאלו לא של פאוור מטאל, והחליט-אני עושה אלבום מופת, קונספט, אופראי, ואני עושה אותו מעולה. האלבום הכפול הראשון יצא בתחילת שנות ה2000 ונקרא the metal opera ומאז יצאו עוד דיסק ועוד אלבום כפול. העלילה של האופרת מטאל היא סבוכה מאוד, תקציר אפשר לקרוא כאן. יש שם שיר מדהים, בשיתוף עם sharon den adel, סולנית within temptation, שהוא מבחינתי השיר של האלבום. לצערי לא מצאתי קליפ עם שרון, אז קבלו את השיר בלבד:



פשוט מדהים.
כן, אני מתאושש. בדוגמא הבאה אני אגיע לזרם השני של הפאוור מטאל. להקת edguy היא יותר לכיוון המטאל הכבד המסורתי, עם טוויסטים קטנים של פאוור, עם אלבומים שהם יצירות מופת כמו hellfire club שלמען האמת מאז שיצא הלהקה קצת פחות טובה, אבל הנה דוגמא מצוינת:



רק עוד 2, מבטיח! באמת!!
אחת הלהקות שמהנסיון שלי (כמנהל פורום פאוור מטאל זצ"ל בתפוז) מעוררות המון ויכוחים לגבי "איזה תת ז'אנר היא" (תתפלאו. פריקים מתווכחים על הדברים הכי מוזרים ביקום) היא להקת nightwish הפינית. היא כן פאוור מבחינת לחנים, הפקה וליריקה, אבל הבעיה היא כזאת-יש להם סולנית. ועוד סולנית אופראית, מאפיין ברור של תת-ז'נאר אחר, goth metal. בשורה החתונה זה לא אומר כלום, בשלב מסוים כולם משתכנעים שהם פאוור מטאל, למרות שהיום הם קצת התרחקו מאז הדחת הסולנית והחלפתה בזמרת פופ שבדית. לא נורא. מזל שיש יוטיוב. אגב, השיר הוא על רייסטליין, הגיבור האמיתי של סיפורי רומח הדרקון:



אחרון חביב, להקה שהיא הרבה יותר האבי מטאל מפאוור מטאל והחיבור היחיד הוא הליריקה, hammerfall השבדים. אין הרבה מה להרחיב על הלהקה עצמה, אבל השיר שבחרתי להעלות פה נבחר כשיר הרשמי של נבחרת הנשים בקרלינג של שבדיה לאולימפיאדה האחרונה, ולכן הבחורות שמחליקות להנאתן על הקרח:



יש עוד כל כך הרבה להקות...kamelot, sonata arctica, dragonforce, dreamtale, sabaton, symphony X ועוד רבות וטובות יותר או פחות, ואפילו נציגויות ישראליות כמו desert ו-Acropolis.
אבל יש גבול כמה אני יכול לחפור.

למי שהנעמתי את זמנו ולמי שהענקתי חלון לעולם מוזיקלי חדש, וגם למי שעשיתי לו חור בראש.. עד הפעם הבאה...

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה