Google Website Translator Gadget

מופעל על ידי Blogger.

aliens of the world-unite!-המדריך לחייזרים

יום שלישי, 29 במרץ 2011

או במילים אחרות-איך לעשות פוסט על חייזרים ולא לשעמם לכם את הטוכעאס?
אז בוא נראה... יש חייזרים שרוצים לעשות לנו טוב, רע, אנחנו חושבים שהם רוצים לעשות לנו טוב, אנחנו חושבים שהם רוצים לעשות לנו רע וכאלו שפשוט לא אכפת להם מאיתנו אלא רק מעצמם.

אני אתחיל מאלו שרוצים לעשות לנו טוב, ומי יותר מקסים להתחיל איתו מאשר דוקטור הו?
בקצרה-הדוקטור הוא חייזר חביב מ<שם כוכב צונזר כדי לא להרוס לאף אחד>, הוא דומה לנו בכל מובן אפשרי חוץ מזה שיש לו שני לבבות, והוא חי כבר כמה מאות שנים. אגב, גם הסידרה עצמה חיה כמה מאות שנים. מדובר על סידרה שהתחיל בשנות ה60 ועם הפסקות כאלו או אחרות עומדת להתחיל את עונתה השישית, למרות שבעייתי להגיד את זה עונה שישית-זו העונה השישית בסדרה החדשה. אני יודע, מבלבל, אבל חבל להלאות בפרטים מעיקים.
הדוקטור הוא Time Lord ובעזרתה של הtardis ספינת החלל הנאמנה שלו, ובעזרה של כוסית מתחלפת, הוא סובב במרחבי הזמן והמרחב ובעיקר בכדור הארץ ומציל אותנו מחייזרים אחרים ששיכים לז'אנר ה"רעים" או "אנחנו חושבים שהם טובים".
אבוי למין האנושי ללא הדוקטור.

כשחושבים על זה ממש הרבה, אין עוד הרבה חייזרים טובים שהמין האנושי בוטח בו. בstargate יש את הAsgard וכמובן חלק מהגזעים במסע בין כוכבים, אבל הם הרבה פחות כיפיים מהדוקטור ובטח שלא כל כך שווים איזכור.


בקטגוריה הבאה יש את הרעים.
האמת שגם פה הרשימה היא לא מגוונת מספיק. יש מספיק חייזרים רעים, בוודאי אבל הם צריכים להיות רעים שמההתחלה חשבנו שהם רעים. גזע הBorg ממסע בין כוכבים היה אויב מההתחלה, כנ"ל גם הGoa'uld מstrargate. כמובן, כשאתה מסתובב בתוך חללית כדורית שנקראת הdeath star אתה לא יכול טוב.. מצד שני אי אפשר ממש לקרוא לדארת'-תעשה-לי-ילד-ויידר חייזר. הdalkes מדוקטור הו רוצים להשמיד את כולם, לא רק אותנו.
Dalek
Borg



נגיע לקטגוריות היותר מעניינות.

בקטגוריית "חשבנו שהם טובים..אה.. אופס... בירחו על נפשותיכם!" כנראה שהזוכה הם היפיפיים מ"V", בגרסא החדשה.
על מה אני מדבר? ככה.. סידרה משנות ה80 שאין לי מושג איך היא הייתה אבל לאחרונה עונתה השניה מהחידוש של הסידרה נגמרה ושמרה אותנו על מתח ותלויים באוויר בצורה מושלמת. מדובר על יום יפה אחד ברחבי כדור הארץ שפתאום מעליו הופיעו 29 ספינות חלל מוזרות. אחרי כמה רגעים הופיעה אישה שנראית לא רע בכלל בשם אנה ומציגה אותם כחייזרים שוחרי שלום ואחווה ואהבה והם באים רק לעשות טוב לאנושות.
מצד אחד סבבה, מצד שני אחרי כל פרק אנחנו מבינים שהסיסמא שלהם we are of peace, always היא לא ממש נכונה. אני לא אעשה יותר מידי ספוילרים, אני פשוט אמליץ בחום להשיג ולראות.



לאותה קטגוריה נכנס כמעט כל צורת חיים חוצנית שמגיעה לכדור הארץ ב"דקוטור הו", שכמובן בהתחלה אף אחד לא חושד שהם חוצנים או שהטכנולוגיה עלולה להזיק לבני האדם הפשוטים שמתהלכים על הכדור החמוד שלהם.
מה יוצא מכל זה? פשוט... מציעים לך טכנולוגיה מתקדמת ושלום כלל עולמי-אז אין דבר כזה. תמיד תבדוק מתחת לעור, אולי תתגלה שם לטאה שרוצה לאכול אותך.

בקטגוריה הבאה "אתם חייזרים רעים, בואו נתפוס אתכם.. אה.. אופס.. סליחה.. מה אמרתם?" אפשר לתת המון המון דוגמאות.
אני אתחיל מ"the day the world stood still". סרט שמספר על חייזר שהגיע לכדור הארץ כדי להזהיר אותנו מפני ההשמדה של כדור הארץ על ידינו. כמובן שהוא לא מצליח, נאסר, נמלט, מחליט שצריך להשמיד את כולנו כי אנחנו מטומטמים ובסוף משתכנע שלא.
דוגמא נוספת היא ET. נכון, בסופו של דבר לא מדובר על חייזר טוב או לא אלא פשוט נוסע שהתרסק פה בטעות, אבל כמובן שאנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהוא רע, מנסים ללכוד ולנתח אותו ובסוף הוא בורח.


הדוגמא הנוכחית והעדכנית, בערך, היא "the event" אני מצטער אבל כאן חייב להיות ספוילר, פשוט כי אחרי 3-4 פרקים מסתבר שכל הבלאגן קשור בחייזרים. על מה הסדרה? זה מתחיל בזה שמטוס שרוצה להתרסק לתוך בית שבו נשיא ארה"ב נמצא ורגע לפני ההתרסקות, המטוס פשוט נעלם מהשמיים. במקביל מדובר על מתקן כליאה באלסקה ששם נמצאים כמה חייזרים שהגיעו לארה"ב לפני 66 שנים וכלואים שם מאז ועד היום. יש שם הרבה קווי עלילה אבל זו נקודת המוצא.



מה הרעיון פה? כאמור-בואו נפחד מהלא ידוע, נכלא אותו ונחשוב מה לעשות איתו אחר כך.

לבסוף נכנסת הקטגוריה של "כדור הארץ? בני אדם? מי? אה.. אלו.. בסדר" של חייזרים שלא ממש אכפת להם מאיתנו.
הם לא רוצים להשמיד אותנו, הם לא רוצים לשפר את חיינו, הם פשוט חיים.
כמובן כל סרטי מלחמת הכוכבים, כל בבילון 5, כל מסע בין כוכבים ובעצם כל סידרה או סרט שמתרחשים בעתיד יכולים להכנס לתוך הקטגוריה הזאת כי זה פשוט לא על כדור הארץ ומספר על תקופה שבה בני האדם חיים בין הכוכבים. בסדר, נעבור על זה. על מה כן מדובר?
ובכן. זוכרים את החייזר בתחפושת אד מmen in black הראשון? לא ממש היה אכפת לו מכדור הארץ, הוא רק רצה את חגורת אוריון ולעזוב את הפלנטה.
כדי שאני לא אדבר רק על סרטים וסדרות, אז דוגמא טובה היא המדריך. לעילגים-המדריך לטרמפיסט לגלקסיה. החבר'ה הנעימים מווגון חובבי השירה לא באים להרע לכדור הארץ, הם פשוט צריכים להשמיד אותו כדי לבנות מעקף בין חללי. בעיה שלנו שלא הגענו לאלפא סנטאורי בזמן כדי להתנגד.


מה יוצא לנו מכל זה בעצם? מה אני מנסה להגיד?
ניסיתי לתת לכם ככה סקירה מאוד קצרה על היחס שלנו לחייזרים במאה השנים האחרונות.
לפני התקופה הזאת אין ממש ייחוס לחייזרים ולחיים מחוץ לכדור הארץ בצורה רעיונית זאת או אחרת. התשובה היא מאוד פשוטה-עד ללפני מאה שנה המחשבה הייתה עדיין מאוד דתית. עידן הנאורות התחיל רק באמצע המאה ה19, רק התחלנו לחשוב על חילוניות וחוסר אמונה, ואם ניקח את נושא החייזרים בעצם כל מה שחייזר נחשב אלוהי או לא מוסבר.
בעניין הזה אני אגלוש למקום אחר, בעקבות סדרה נהדרת בערוץ ההיסטוריה שנקראת "חיזרים מן העבר".
הסדרה מדברת על איך אירועים בעברנו, טכנולוגיות שהשגנו, אירועים דתיים גדולים-יכול להיות שכולם מקורם בחייזרים. על מה מדובר?
גרמניה, נירנברג (כן, זה עם החוקים של הנאצים), 1561.
לא ברור אם זו הייתה הזיה המונית או לא, אבל בשנת 1561 הרבה אנשים בעיירה נירנברג ראו דברים מוזרים בשמיים, דיסקיות ודברים מאורכים שטסו ממקום למקום, בלאגנים שלמים. לאחר מכן אמן מסוים תיעד את האירועים בציור הנ"ל. אנחנו יכולים לראות את ה"סיגרים" המעופפים הידועים מהמון תצפיות של חייזרים, ומה שנראה כמו לייזרים או דיסקיות או משהו כזה שהם יורים אחד על השני. בנוסף, בפינה הימנית למטה, רואים שמשהו התרסק מה שנותן רמז מובהק לקרב.
דברים בסגנון אפשר למצוא בהמון ציורים ומיתולוגיה מהעבר עם אותו סגנון שמדבר על קרב בשמיים שתורץ כאמור כקרב בין אלים.
אני אחזור לנושא. בעקבות בעצם אמונות כמו הנ"ל, בתחילת המאה ה20 רק פחדנו מחייזרים. הם לא יכלו לעזור לנו, הם משהו בלתי מוסבר, הם משהו לא ידוע. צריך לפחד.
בערך באמצע של המאה ה20, סביבות שנות ה60, התחלנו כבר לקבל את המציאות של חייזרים. למה? תכנית החלל של נאסא והמחלמה הקרה. התחלנו להגיע למקומות שלא הגענו אליה, שיגרנו אנשים לחלל שיצאו מהמעבורות שלהם, כיוונו טלסקופים לכיוון השמש וכמובן נחתנו על הירח.
לא, מיכל, זה לא קונספירציה, ולא-לא קיבלנו את הטכנולוגיה הזאת מחייזרים. קצת אמונה במוח האנושי, באמת!!
אם עד שנות ה60 יוצרי סרטים שהציגו חייזרים כפולשים אכזריים, בשנות ה60 וה70 התרגלנו יותר לראות אותם-מסע בין כוכבים, מלחמת הכוכבים, דוקטור הו--כולם הציגו שיתוף פעולה בין בני אדם וחייזרים ברמה זו אחרת, אבלה הציגו חייזרים שלא צריך לפחד מהם.
בשני העשורים שלאחר מכן דילגנו בין אימה מוחלטת לבין קבלה מוחלטת ובגלל הקשת הזאת שמרנו על חוקים מאוד מאוד ברורים-הרעים נראו רעים, הטובים נראו טובים, אין שאלות. תיקים באפילה הציגו את כל הנושא הזה בצורה הכי ברורה שיש.
בעשור האחרון, כמו בכל דבר בעשור האחרון, היחס לחייזרים נעשה גבולי. זה שצלחות מעופפות ממלאות לנו את השמיים זה לא דבר רע אם הם עוזרים לנו וזה שכמה מאות חוצנים נחתו באלסקה זה לא בהכרח דבר טוב למרות שהם בני אדם לכל דבר ועניין. הגבולות מיטשטשים בכל הז'אנרים לגבי מה לעשות עם אותם חוצנים.

מה יהיה? אני מאותם אלו שלא מטילים ספק בזה שיש שם חיים אחרים, אי שם. מתישהו גם נפגוש אותם ואם ייתמזל מזלי (בתקווה שהם לא יהיו עויינים)-גם בימי חיי.

ועד לפעם הבאה, הזהרו מטכנולוגיה:)

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה