Google Website Translator Gadget

מופעל על ידי Blogger.

כנס בדיון-כי פאנק זה מגניב

יום שבת, 25 ביוני 2011

ביום חמישי האחרון, ה23 ליולי 2011, ביקרתי לי בבית אריאלה לסדרת הרצאות מאוד מעניינות.
כנס בדיון הוא אחד מאותם כנסים שמאחוריהם עומדת האגודה הישראל למד"ב ופנטזיה, והוא אחד הכנסים הקטנים אך ממצים של האגודה.
בניגוד לעולמות או אייקון שהם כנסים גדולים שמתפרשים ע"פ מספר ימים ומביאים אורחים מחו"ל, בדיון הוא כנס קטן, חצי יום כולו, ומכיל סדרת הרצאות בנושא מאוד צר.
השנה הכנס היה בנושא סטימפאנק, סייברפאנק ומה שביניהם.

קצת רקע
אז מה זה הקללות שהאלו שהזכרתי? קוראי הבלוג הנאמנים זוכרים את הפוסט החופר שלי על סטימפאנק והבטחתי בשלב מסוים גם שיהיה פוסט של סייברפאנק.
טוב, אני לא הולך לחפור על סייברפאנק, אבל בכל זאת מה, בקצרה.
כאמור, סייברפאנק מורכב משתי מילים-סייבר, שהוא קיצור של קיברנטיקה, ופאנק שהוא.. טוב.. פאנק. המקור של המונח הוא קבוצת סופרים בשנות השמונית הכיפיות שהחליטו לכתוב על עתיד עגום. עתיד שבו המכונות, התאגידים והמחשבים השתלתו על חיינו, שאינם חיים אלא השתעבדות לכסף ולמעמד. בד"כ במרכז הסיפור עומד אדם אחד שמערער על כל העקרונות האלו ומנסה לשנות את העולם- ע"י פתירה של פשע, ע"י וירוס שמפיל את כל המחשבים של תאגיד מסוים או סתם ע"י חבורת אנרכיסטים מגניבה. האווירה בספרים היא מאוד אפילה, שחורה, פרנואידית.
פה נכנס עניין הפאנק, בעצם-דור הפאנק, זה של סוף שנות השבעים ותחילת השמונים היה דור מאוד פרנואידי, שמאוד סגור ועקום וחשוך ובגדול לא מתקשר עם העולם החיצון.

אני מניח שהגישה הכי ברורה לסייברפאנק היא הסרטים. איזה? טוב...

בלייד ראנר (המבוסס על "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות" של פיליפ ק. דיק) משנת 1982 בכיכובו של האריסון פורד:




אין לי שום צורך לפרט על מאטריקס:



ואני מניח שהעתיק ביותר ברשימה הזאת הוא מטרופוליס, שנעשה בגרמניה של שנות ה30 ומספר על עתיד שבו בני האדם נחלקו לשתי קבוצות- ההוגים שרק חושבים כל הזמן והפועלים שרק עובדים כל הזמן:



יש עוד הרבה כמו סאגת הטרמינייטור, אני רובוט, איש המאתיים ועוד רבים וטובים, אבל אני מניח שהרעיון ברור.

הכנס עצמו
בכל מקרה ההרצאות היו טובות מאוד. הרצאות הסטימפאנק התחילו בעצם ממה הוביל לכל עולם הסטימפאנק-מנפילת האימפריה הרומית ועד המהפכה התעשייתית, לאחר מכן הרצאה על אחד מהאבות הנשכחים של הסטימפאנק-אלבר רובידא ולבסוף הסטימפאנק שעלה בעקבות הספרים של שנות ה80. פירוט על הכל תוכלו לקרוא בפוסט הקודם שלי על סטימפאנק.

ההרצאות על הסייברפאנק כללו שלושה נושאים מאוד מעניינים (שעליהם ארחיב קצת יותר, כמו שאתם רואים)-
-- למה אנחנו לא רואים סייברפאנק היום? טוב התשובה המיידית היא כי הכל כבר נמצא. כל הנושאים שנכתבו על הסייברפאנק קרו או לחילופין-עברו מהעולם. בתחילת שנות ה90 עם עלייתו של האינטרנט לשימוש הבייתי, זה נראה כאילו כל עתיד הסייברספייס שנחזה שם מתקיים והחזון שכולנו הם רק ביטים קטנים בעולם המידע הבלתי פוסק ממש קורה וקהילות סייברספייס שלמות מוקמות ונשענות על אנונימיות. היום כבר די פסיפסנו את זה. כמו שכולנו יודעים אין היום אנונימיות ברשת, גוגל ופייסבוק דאגו לזה בצורה מושלמת.
-- המלחמה הקיברנטית הבאה. הרצאה של אחד המרצים האהובים עלי בארץ הזאת, רועי צזנה, דיבר על איך המלחמה הבאה תראה, או איך שהוא אמרה את זה-איך המלחמה הבאה הבאה תראה. בעצם הוא דיבר על החידושים הטכנולוגיים האחרונים בתחום הלוחמה הצבאית ומה אנחנו צריכים לעשות היום כדי לגרום לחייל של מחר להלחם טוב יותר. ומי מקוראי הבלוג שקפץ וצעק "אקסוסקלטון" אז רק שתדעו שכן אבל אל רק :-P
-- ההרצאה האחרונה הייתה על שבירת קונספציות של סייברפאנק. אומנם כולם חושבים שהסייברפאנק הוא על התאגידים הענקיים ועל איבוד האינדיבידואליות אבל בעצם הספרים והסרטים מתרכזים בסה"כ באדם הבודד שמנסה לשנות את העולם, בהצלחה או לא כתלות בספר\סרט. המרצה היה גם בעל תואר שני ברובוטיקה והרצה\הראה לגבי החידושים הטכנולוגיים שכביכול מובילים אותנו לעתיד הסייברפאנקי שנחזה בשנות ה80.

אז ככה, בעצם המסקנות שאני יכול לקחת מהכנס הזה הן כאלו.. טוב.. בעצם.. אחת-
אל תקרא הרצאה שלמה מהדף!!!! אתה גורם לי להרדם!!!!

חוצמזה, הייתי רוצה לנצל את פלטפורמת הבלוג הנאמן שלי כדי להמליץ על שני דברים:
-- ביום ראשון האחרון עלתה לאוויר הסידרה של סטיבן שפילברג וג'יי.ג'יי אברמס שנקראת Falling Skies (אמורה להיות משודרת ביס בקרוב בשם "השמיים נופלים" או משהו כזה). הסידרה מספרת על העתיד העגום (אפרופו סייברפאנק) שלאחר השתלתות חייזרים על כדור הארץ והתרכזות בקבוצת ניצולים שמנסה לשרוד באותו עתיד אפוקליפסי. מומלץ בחום.

-- וביום חמישי (אין לי מושג אם ומתי ישדרו בישראל) חזרה לחיינו הסידרה האהובה פיוצ'רמה בעונתה ה7 (למרות שבTV.COM היא נחשבת לשמינית כי הסרטים נחשבים לעונה השישית... שוין). עד כה יצאו לעולם שני פרקים מצחיקים\ מטורפים\סקסיים כהרגלם. מומלץ בחום גבוה יותר.

ועד לפעם הבאה, תבלו(:

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה