Google Website Translator Gadget

מופעל על ידי Blogger.

לשחק בכס, אש, קרח וסקס בדוגי סטייל

יום שישי, 29 באפריל 2011

נו, הכותרת זה רק כדי למשוך את מי שמחפש בגוגל "דוגי סטייל". מוהאהאהא.

 אה, חיפשתם ביקורת על סידרת המופת החדשה של HBO? טוב אני אשלח אתכם ללפחות ארבעה מקומות שונים שאני מסכים עם הביקורות שלהם. הקטע הוא שלא רציתי להיות בנאלי ולכתוב כמה שהסידרה הזאת מעולה ויפה ומושקעת ואמינה וצמודה למקור והליהוק של השחקנים נפלא.. כמו שאמרתי-מאות אנשים ברחבי האינטרנט כתבו על זה.

אז מה כן? כאן נכנסת האישה היקרה שלי-הרבה אנשים לא מבינים על מה כל ההמולה, תכתוב על מה מסופר בכלל!

אוקיי... אז כאמור, סידרת "שיר של אש ושל קרח" התחילה את דרכה בשנת 96 כאשר ג'ורג' ריימונד ריצ'רד מרטין (ג'.ר.ר. מעתה ועד עולם) הוציא את הספר הראשון בסדרה, כאמור-משחקי הכס. מאז ועד היום הוא הוציא עוד שלושה ספרי המשך-עימות המלכים, סופת החרבות ומשתה העורבים. ביולי השנה יוצא הספר החמישי, ריקוד הדרקונים. חוץ ממשחקי הכס, שלושת האחרים (וככל הנראה גם האחרון) חולקו לשני ספרים (כרך א' וב').

הערה חשובה מאוד-פוסט זה אינו!!! מכיל ספוילרים!!!!

אז על מה זה?
פה האמת שאני נתקל בבעיה. על מה זה ועל מה כל ההייפ?
אני אתחיל מהשאלה היותר קלה-על מה כל ההייפ. בואו נגיד ככה. בשנת 2001 אם זכרוני ו-וויקיפדיה אינם מטעים אותי, יצא לאקרנים הראשון מסדרת שר הטבעות. היה הרבה רעש סביב הסרט הזה-יצירת הפנטזיה הגדולה ביותר שנכתבה, שמוערצת ע"י אנשים רבים וחלקים ממנה הועתקו בנוסח שונה לספרים אחרים (אהמ-הארי-פוטר-אהמ) במשך שנים מגיע סוף-סוף למסך הגדול, והדימיון הופך למציאות. תכל'ס היה יופי של עיבוד אבל הרבה נקודות פוספסו אבל לא בזה עוסק הפוסט.
מה שאני מנסה להגיד זה ש"שיר של אש ושל קרח" הפכה קריאת חובה להרבה מאוד חובבי פנטזיה, ממש כמו שר הטבעות, והרבה מאוד אנשים רוצים לראות את הדמויות האהובות עליהם קמות לתחייה, במיוחד כשמדובר על מיני סידרה שיכולה באמת להיות נאמנה למקור ולא לקצץ חלקים. בנוסף, HBO ניפחו מאוד את ההפקה הזאת והשקיעו מיליונים על מיליונים בליהוק, בימוי והכי חשוב-תפאורה ותלבושות. הדבר הזה מאוד מפואר! זו נהייתה מפלצת כמו שהם התכוונו שתהיה.

נגיע לנקודה העיקרית, ואני אנסה לתמצת את כל הסיפור לכמה שורות בלי לחפור יותר מידי.
נתחיל מזה ששיר של אש ושל קרח הוא לא הפנטזיה הג'נרית שהרבה אנשים מתארים לעצמם משר הטבעות. אין פה לוחם, גמד וקוסם שיוצאים להציל את העולם, זה אפלו רחוק מאוד מזה. כמות הכשפים בכל הסידרה שואפת ל0, לא מתרכזים בחבורת לוחמים שהולכת להציל את העולם ולפי דעתי הילדים הם דמויות המפתח בכל הסיפור הזה.
מדובר על ארץ.. יבשת.. אזור... וואטאבר שנקרא ווסטרוז. ווסטרוז מחולקת ל7 מלכויות (נכון ל"משחקי הכס") שעל כל אחד שולטת משפחה.


ווסטרוז עצמה היא סוג של חצי אי ענק, כשהקשר היבשתי שלו מוגבל בחומה גבוהה בצפון שנשמרת ע"י משמר הלילה-משמר ששומר על החומה כבר אלפי שנים, לוחמים שהתנתקו ממשפחותיהם ומקדישים את כל חייהם למשמר ולהגנה מפני הברברים ששוכנים בארצות הקור שצפוניות לחומה. בעבר, המשמר היה בעל כבוד, משמר מאוד גדול שחלש על כל החומה, אך כיום בגלל הזנחה וזילזול, כוחו הידלדל ומגוייסיו החדשים הם בד"כ פושעים שניתנה להם בחירה-החומה או מוות--מה אתם הייתם בוחרים?


ההיסטוריה של ווסטרוז רוויית מלחמות. במלחמה האחרונה, 17 שנים בערך לפני עלילת "מחשקי הכס", מרדו בית באראת'יאון וסטארק, שניים מהבתים החזקים בווסטרוז, בבית טארגריין-בית המלכים. כל ההמשפחה חוסלה ונרצחה בדרכים מאוד מקוריות ע"י המורדים חוץ משני הילדים הצעירים שהוברחו מעבר לים הצר. בית טארגריין אומנם היה השליט אבל מידי פעם עלה בן לבית טארגריין שהיה פסיכי על כל הראש, כולל המלך האחרון וכולל הילד שבזמן "משחקי הכס" הוא כמובן בערך בן 18-19, וכולו פסיכופת שלא אכפת לו מכלום חוץ מכס הברזל.
*הערת ביניים:כס הברזל-מושב המלכים של ווסטרוז, משחקי הכס-כי כולם רודפים אחרי כס הברזל. הגיוני משהו מפחיד!*
אוקיי.. אני ממש מקווה שלא איבדתי אתכם עד עכשיו. כל עלילת "שיר של אש ושל קרח" מלווה בהמון תככים. וכשאני אומר המון זה המוני המונים. וכשאני אומר המוני המונים אני מתכוון לאימרה של דוקטור האוס-"כולם משקרים". כולם רודפים אחרי אינטרסים כאלו או אחרים, עובדים מאחורי ולפני הקלעים ועושים הכל כדי שהכוונות שלהם ימומשו והם ישיגו עוד כוח. בגלל זה YNET העילגים השוו את משחקי הכס לסופרנוס. אבל הסופרנוס זה כלום לעומת התסבוכות שנכנסים אליהם ב"שיר של אש ושל קרח" וזה מה שעושה את הספרים האלו לכל כך נערצים, בדיוק בגלל שהם חדשניים, מקוריים ולא עוקבים אחרי החוקים הרגילים של ספרי פנטזיה.
עוד סיבה היא שהספרים פונים לחלוטין לקהל הבוגר. אם היה לספרים מדד גילאים כמו לסרטים, היה צריך להדביק 18+ לספרים האלו. רציחות מתוארות בצורה בוטה, גילוי עריות, סקס בכל פינה (שרובו בדוגי סטייל. מה לעשות-התוד'ראקים מזדיינים כמו סוסים. לא אני אמרתי-זה כתוב בספרים!), אנשים מתים על ימין ועל שמאל, דמויות חשובות מתות כל הזמן, ובכלל-ילד לא יוכל להתמודד עם כמות כזאת של דמויות, שמות ואנשים לזכור.
בואו נגיד ככה.. כדי להבין כמה הדבר הזה מסובך אני אציין שבסוף כל ספר יש בערך 30 עמודים שמלאים בשמות של דמויות, לאיזה בית הם קשורים, מי האחים\הורים שלהם ואיפה הם נמצאים עכשיו.

קצת על הדמויות
אז חשוב לזכור, נכון לעכשיו, שלושה בתים עיקריים:
1. בית סטארק. באלפי השנים האחרונות אחראים על כל אזור הצפון, מהמיצר ועד החומה, ושולטים שם ביד רמה. כמו בכל היררכיה ימי-ביניימית, יש עוד הרבה משפחות בצפון ברמת חשיבות זו או אחרת אבל כולם נשבעו אמונים לזאב הבלהות (הסמל של בית סטארק).
נד וקייטלין (היא במקור קייטלין טאלי, בית אחר מאזור אחר. לא חשוב. כרגע.) עומדים בראש הבית. ילדיהם, לפי סדר יורד (עם גיל בערך): רוב(בן 17), סנסה(בת 13), בראן(בן 10), אריה (בת 8), ריקון (בן 6). לנד יש ממזר מאישה אחרת שגדל בווינטרפל (בירת בית סטארק) ששמו ג'ון. כל הממזרים מקבלים שם משפחה שקשור למי שילד אותם, ולכן הוא נקרא ג'ון שלג. הוא בערך בן גילו של רוב וכבר בפרק הראשון מחליט להצטרף למשמר הלילה.
לנד יש אח שקוראים לו בנג'ן, אח במשמר הלילה, אבל שוב-פחות חשוב לזכור אותו, הוא לא דמות כל כך רלוונטית בעלילה. שוב-כרגע.


2. בית בראת'יאון. מלך שבע המלכויות הוא רוברט בראת'יאון, ומלכתו היא סרסיי לבית לאניסטר. סימלו של בראת'יאון הוא צבי ולאחר עלייתו של רוברט לשילטון-צבי עם כתר על הראש. יש לרוברט מלא ממזרים שפזורים בכל ווסטרוז, אבל הילדים שלו ושל סרסיי הם-ג'ופרי, הנסיך ויורש העצר, מירסלה וטומן. לא זוכר כבר מה הגילאים שלהם.
בנוסף מעורבים בסיפור אחייה של המלכה-ג'יים, חבר המשמר המלכותי וטיריון.. שאין לו שום דבר מיוחד עדיין חוץ מהעובדה שהוא גמד מעוות ומתוחכם מאוד שאוהב ספרים, אלכוהול וזונות.


3. כמו שהזכרתי, בית טארגריין. הבית שירד מגדולתו אחרי המרד, סימלם-דרקון. הנותרים מהבית הזה הם דיאנריז ו-וויסיריז השלישי לשמו, שניהם בשנות העשרה המאוחרות לחייהם ומנסים למצוא דרך להשיג חזרה את כס המלכות ששיך להם ע"פ חוק. כרגע הם מסתובבים עם חאל דרוגו, מנהיג שבט תוד'ראקי שהם סוג של ערבים. בחיי. זה לא שאני גזען, אבל שבט נוודים שנע בעיקר על סוסים.. הממ...


בנוסף לבתים האלו יש גרייג'וי, פריי, ארין, מרטל, טיירל ועוד הרבה משפחות שנאמנותן שייכת לבית כזה או אחר ומשתנה לעיתים תכופות מאוד בכל הספרים האלו.

וככה אנחנו מתחילים את הסיפור. ג'ון ארין, ימינו (סגנו? סגן רק עם הרבה יותר משקל, כי רוברט הוא שמן ועצלן והימין שלו הוא בתכל'ס המלך) של המלך מת, אולי נרצח, ורוברט מבקש מנד סטארק לבוא לבירת שבע המלכויות (מנחת המלך? אני לא זוכר איך תרגמו את kings landing) כדי להיות לימין החדש שלו (זה לא ספוילר, אחרי 20 דקות כבר כל מה שסיפרתי קורה על המסך).
מכאן אנחנו נכנסים לתוך המזימות והתככים של ווסטרוז.

אני ממש מקווה שעשיתי סדר קצת ועניינתי אתכם בכל העולם של משחקי הכס, ולמי שכבר מכיר-ריעננתי קצת את הזיכרון. מה שחשוב לי להבהיר זה שמי שלא קרא את הספרים, זה לא נרוא. אפשר להבין טוב מאוד מה קורה שם גם בלי לדעת הכל על ההיסטוריה של ווסטרוז ועל כל בית אצולה חשוב יותר או פחות.

עד הפעם הבאה, היו שלום כי "החורף מגיע". 

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה